Malmö – the true story

Bakgrunden till grundandet av stiftelsen Framtidsgenerationen var initiativtagarnas gemensamma oro för de ökade klyftorna och den framväxandenationalismen och extremismen i Europa, men framförallt den förvärrade situationen i Malmö präglad av antisemitism, islamofobi, rädsla, främlingsfientlighet och social oro. Bilden av Malmö idag är kluven; som enstad präglad av dynamik, framtidstro och tillväxt å ena sidan och som en stad med rasism och motsättningar av etnisk, religiös och ekonomisk karaktär å den andra. Framtidsgenerationen vill med stöd av näringslivet främja öppenhet, samexistens och samverkan bland unga över  sociala och kulturella gränser och bidra till ett öppnare samhälle. Ett samhälle med plats för alla, oavsett ursprung.  För att Malmö ska utvecklas till en socialt hållbar stad måste individer med olika bakgrund och historia kunna mötas och forma en gemensam framtid. Det gäller inte minst Malmös unga befolkning.

Projektmål

Att ge barn och unga i Malmö med omnejd chansen att fördjupa sig i frågor som intolerans och främlingsfientlighet. Projektet bidrar också till att förändra den negativa bild av Malmö som har spridits i media.

Därför fick projektet stöd

Projektet bidrar till ökad tolerans mellan olika grupper och förbättrar på sikt förutsättningarna för Malmö att vara en bra stad som man vill leva och verka i.

För mer info: www.thetruestory.nu

Sydsvenskan: Nödvändigheten att gripa in

17 Nov 2014 – ”Äckligt!” skriker någon i publiken när det lesbiska kärleksparet kysser varandra. En kille sträcker sig ned mot tjejen som sitter framför honom och håller för hennes ögon. Jag ser ungdomspjäsen Vilja väl på Malmö stadsteater, det är en föreställning för gymnasieelever, och jag tittar runt bland bänkraderna och undrar vilka av 17-åringarna i publiken som är lesbiska. Vad som rör sig i huvudena bakom de ansträngt likgiltiga blickarna när de hör kommentarerna, skriver Karin Arbsjö i en krönika i Sydsvenskan.

Flera gånger i höst har uppsättningar uppmärksammats på grund av publikens reaktioner, mest från ungdomar. Föreställningen Marken brinner lades ner efter långtgående rasistiska påhopp från publiken. Regissören Nasim Aghili sade i en intervju att: I vanliga fall brukar lärarna vilja lägga sig i vad eleverna gör, nästan lite för mycket. Men nu lutar de sig tillbaka och säger ingenting. Det tolkar vi som att de antingen är rädda eller att de inte tycker att eleverna gör något fel.

Hur är det möjligt att elever kan tillåtas skapa en rasistisk och hotfull mobbstämning mot skådespelare i en pjäs, utan att lärare ingriper? Och vad säger det om hur stämningen är till vardags, i klassrummet? frågar sig krönikören med avstamp i Vilja väl.

Visa fler