Läsa för integration

Att kunna läsa och hantera alla de språkliga dimensioner som ligger inbakade i läskunnighet – som det skrivna ordet, läslusten, muntligt berättande och textuell analys – är oerhört viktigt för individens utveckling och anpassning till gruppen och samhället. Läskunnigheten bland barn från socioekonomiskt svaga områden ligger under genomsnittet. Initiativet Läsa för integration skapades som en reaktion på detta och önskan att visa att böcker är något roligt, som sprider lärdomar och kunskaper, stimulerar kreativitet och självkänsla, samt skapar utbyte av erfarenheter och samarbeten.

Projektmål

Att genom läsfrämjande verksamhet låta barn från områden med låg läskunnighet äga språket, känna delaktighet och erövra ordets makt.

Därför fick projektet stöd

Med aktiviteter som uppmuntrar till språkträning stärker projektet barns självförtroende och  självkänsla, vilket på sikt bidrar till en ökad trygghet, medvetenhet och tillhörighet. Barnen möter svensk litteratur, litteraturen möter barnens kultur och nyanlända möter redan etablerade svenskar.

Projektets tidsstatus

18%

Projektet startade i december 2016 och avslutas i maj 2018

Litteratur och läsning för möten och integration

18 Jan 2017 Metoden Läsa för integration bygger på att verka i barnens närområden och tillgängliggöra läsning, litteratur och kulturupplevelser oavsett språkkunskaper och bakgrund kontinuerligt varje vecka samma tid, samma plats under längre tidsperioder. Den svenska litteraturen och dess symboliska värde står i centrum, samtidigt som barnens och deras föräldrars egen kultur lyfts fram. Konceptet grundar sig i fyrdimensionell högläsning som inkluderar texten i boken, pedagogens berättarröst, improvisationsteater och barnens delaktighet.

Metoden har utarbetats av Assyriska Föreningen i Södertälje i samarbete med En bok för alla. Inom projektet kommer denna framgångsrika metod att utvecklas och spridas över landet. En skräddarsydd utbildning för tre olika målgrupper: föräldrar, pedagogisk personal och föreningar kommer att arbetas fram. Detta görs genom omfattande research som ska utmynna i en handbok och webbaserade utbildningar. För detta ändamål ska även en animerad film produceras som närmare beskriver metoden.

Projektet på Facebook

Vilken energisk aktivitet vi hade igår! Barn som letar efter sina kreationer, lånar från varandra, andra glömde vad de hade gjort veckan innan och vissa hittade på nya saker. Favorit sagan Mormor och räven berättas återigen. Denna gång med egna kreationer på sagans karaktärer gjorde med trolldeg!
Stort tack till alla som kom och gjorde vår dag!

Fehime Bodur, Yelda Hadodo och 4 andra gilla det här

Berolin DenizFavorit!

2 dagar sedan
Avatar

Kommentera på Facebook

På onsdagens träff hos #läsaförintegration var det full aktivitet mellan barn och föräldrar.
Barnen fick uppmaningen att vara kreativa och skapa figurer med händerna till sagan Qashto o täqlo (farmor och räven)! 
Vilka fantastiska skapelser! 
Non stop på barnens härliga fantasi! 
Vissa kreerade figurer såsom farmor, rävar, getter, bönder, höns med trolldeg och medan andra tillverkade rekvisita med hjälp av toarullar, muffinsformar och leksakskartonger. 
Alla kreationer som barnen skapat ska de få använda i dockteater för att återberätta sagan om Qashto o täqlo i nästa vecka! 
Alla vi på #läsaförintegration längtar till kommande onsdag!! 

Missa inte nästa veckas aktivitet i assyriska föreningen!!!

Sebrin Aho, Berolin Deniz och 12 andra gilla det här

Eva MelinUnderbart! Så mycket kärlek.!!!

1 vecka sedan   ·  1
Avatar

Kommentera på Facebook

Hubben, hubben, hubben i Hovsjö! I kväll har vi gjort en gemensam berättelse och spelat den samt läst och gestaltat dikter tillsammans! Vi njuter av den kreativitet, begåvning och känsla som vi får ta del av vid våra besök. Vi längtar redan till nästa gång, kanske blir det att skriva egna dikter...

Läsa för integration shared their event.

Missa inte dagens föreställning 13:00
... Visa MerVisa Mindre

Al-Hakawati Berättaren الحكواتي. På arabiska för barn från 8 år och vuxna.

mars 11, 2017, 1:00e m

Assyriska kulturföreningen Södertälje

Al-Hakawati Historieberättaren - Syriska folksagor, humor och spänning! En dagdröm som blir verklighet, en livslögn att riskera livet för och en svart anka med glupsk aptit. En fartfylld ber...

Al-Hakawati  Berättaren الحكواتي. På arabiska för barn från 8 år och vuxna.

2 veckor sedan

Under veckans #Läsaförintegrations aktivitet på Tom Tits Experiment i Södertälje bjöds hejdundrans show! Temat var grundämnen och professor Tom Tit isade några häftiga experiment t ex hur vatten bildas, han fick t o m en potatis att flyta med hjälp av vatten och salt. Hans knasiga assistenter Bus & Brus busade runt mest. Lurade professorn att sätta sig på en pruttkudde (för att illustrera metangas) och Bus sög i sig gasen i heliumballongen och fick en galen pipig röst! 
Barnen hjälpte också till med att bilda föreningar mellan olika grundämnen.

Stort tack till alla barn och föräldrar som deltog och var med och bildade den finaste LFI kedjan och det som blev LFI-gas. Tack även till Tom Tits för detta härliga samarbete! 
Vi ses snart igen!! 

#LFI kommer att hålla sina aktiviteter på Tom Tits en gång i månaden. Håll utkik efter datum.

Sebrin Aho, Vivianne Deniz och 10 andra gilla det här

Berolin DenizIdag: - Tiama såg du vem Bus och Brus var? - Nej - Det var ju amme Yelda och Jara. - Vah? Har amme Yelda börjat jobba? - Ja vad menar du? - Hon var ju föräldraledig.

2 veckor sedan   ·  4

4 Svar

Avatar

Kommentera på Facebook