Kulturarv i en globaliserad värld

Nest är en ovärderlig partner för över 5 600 konsthantverkare från Amhedabad i Indien till Ugandas norra landsbygd. Nest bidrar till att väcka uråldriga konsthantverkstraditioner till liv, att kvinnliga konsthantverkare blir förebilder i sina lokalsamhällen och konsthantverkare från olika religiösa och etniska grupper får möjlighet att arbeta sida vid sida. Nu utvecklar Nest sin arbetsmodell så att det finns fler nyanser i certifieringen av hantverk, inkluderar samiska konsthantverkare och skapar samarbeten med svenska formgivare.

 

Projektmål

Att utveckla och stödja talangfulla konsthantverkare genom partnerskap för att långsiktigt hjälpa dem att förändra inte bara sin egen livssituation utan sitt samhälle.

Därför fick projektet stöd

Genom projektet kan NEST bidra till en rad nya och viktiga
verktyg för att stärka konsthantverkare, belysa upphovsrättsliga frågor kring kulturarv och konsthantverk, samt bevara och sprida konstnärliga traditioner.

Projektets tidsstatus

100%

Projektet startade i januari 2016 och avslutades i juni 2016

För mer info: http://www.buildanest.org/

Resultat vid projektslut

07 Nov 2016 Inom projektet har en rad nya och viktiga verktyg utvecklats med syfte att stärka konsthantverkare, belysa upphovsrättsliga frågor kring kulturarv och konsthantverk, samt bevara och sprida konstnärliga traditioner. Inom projektet har en kontrollmetod för etisk standard utvecklats, ett lärlingsprogram etablerats och en digital utbildningsplattform skapats. Genom att utveckla strukturer inom området har projektet verkat för en långsiktig hållbar utveckling för talangfulla konsthantverkare, vilket hjälper dem att förändra inte bara sin egen livssituation utan sitt samhälle. Samtidigt har den svenska allmänheten möjlighet att ta del av andra länders unika konsthantverkstraditioner ökat. Lärlingsprogrammets system med partnerskap skapar stora spridningseffekter och når nu, tillsammans med den digitala utbildningsplattformen, närmare 50 000 konsthantverkare runt om i världen.

Visa fler

Projektet på Facebook

Join us in celebrating Earth Month at the month-long MAISON DE MODE pop-up at Bloomingdales NY 59th St and Bloomingdales Soho stores, where gorgeous Khokho handbags handcrafted in Swaziland and Cienne NY silks made in partnership with Varanasi Loom to Luxury are funding a Nest donation with every purchase. Join us for special events like a block printing Earth Day Block Party (featuring Forty Carrots froyo and flower crown making), details for which can be viewed on Nest’s new online events page. Nests partnership with MAISON-DE-MODE is representative of a growing movement surrounding luxury as that which is rare, unique, and made without harm to people or the environment
Spotted at the Bloomingdales NY 59th St window: Nest #MAISONDEMODE #popup #earthmonth
If every single small designer did a capsule collection once a year with an artisan, that would have enormous power for artisans globally. - Nests Rebecca van Bergen talks with Council of Fashion Designers of America (CFDA). Thank you Teslin Doud