En annan bild av Sverige – förändra genom konst

Under brinnande valrörelse, mitt i partiretorik, kommer konstprojektet Motbilder ta sig an det offentliga rummet och röra sig genom Göteborg efter delar av linje 6 och 9, från Angered, till Masthugget, till Götaplatsen och flera platser däremellan. Utgångspunkten är staden Göteborg, både som fysisk plats, men också som mentalt tillstånd och offentlig bild. Till stor del består Motbilder av nya konstnärliga produktioner av konstnärer, poeter och aktivister som på olika sätt tar sig an det offentliga genom tal, installationer, utsagor, stadsvandringar, video, text och performance. De befintliga verk som ingår i utställningen kommer laddas med ny innebörd genom det sammanhang inom vilket de visas.

Projektmål

Det är i relationen mellan retorik – upplevelsen av en stad, och verkligheten – hur det faktiskt fungerar och vad som bör förändras, som Motbilder som helhet vill undersöka. Utgångspunkten är staden Göteborg, både som fysisk plats, men också som mentalt tillstånd och offentlig bild.

Därför fick projektet stöd

Motbilder vill undersöka hur man kan fördjupa och utmana bilden av vad konst i det offentliga kan vara. Detta innebär till exempel att innehållet och frågeställningen i varje verk också blir till i den kontext i vilket verket visas, sätts i nya sammanhang för att möta ny publik och deltagare.

För mer info: www.icia.se

ICIA i Activating Public Space i Göteborg

18 Nov 2014 ICIA deltog igår i samtal om socio-politisk konst, arrangerat av Creative Time, Statens konstråd, ICIA och Skogen. Medverkade gjorde Nato Thompson (chefscurator, Creative Time), Tania Bruguera (konstnär), Haroon Natan och Carl-Oscar Sjögren (The non Existent Center) och Anna van der Vliet (konstnärlig ledare, ICIA). Modererade gjorde Lisa Rosendahl (curator Statens konstråd).

ICIA_ActivatingPublicSpace504

Visa fler

Projektet på Facebook

SEGAL MOHAMED BRILJANT I FABRAS INSTALLATION - skriver GPs recensent Johannes Björk idag.

MISSA INTE UTSTÄLLNINGEN SOM VISAS DAGLIGEN MELLAN KL 18-22 PÅ HJÄLLBO TORGET I GÖTEBORG.

"I Barnen från Hjällbo (Barnen från Moheda) återskapar Juan-Pedro Fabra Guemberena sin tid vid Mohedas flyktingförläggning. Johannes Björk har sett filminstallationen.
Juan-Pedro Fabra Guemberena slog igenom 2002 med verket True Colors, där han gestaltade det militära kamouflagets strategi och vilja att bli ett med naturen. Det var ett verk som kretsade kring det sätt på vilket vi förstår krig genom mediala bilder, och som i förlängningen gör militära operationer till någonting avlägset men också naturligt. Kriget som naturlig bild, alltså; det historiskt tillspetsade som oföränderligt men i alla situationer närvarande. Mitt eget första möte med verket var på omslaget till boken Undantagstillståndet av den italienske filosofen Giorgio Agamben, där Agamben beskriver det sätt på vilket lagen ställer sig över och bortom lagen för att genom undantagstillståndet rädda det rådande tillståndet.
I sitt nya verk, Barnen från Hjällbo (Barnen från Moheda), närmar sig Fabra problemet från motsatt håll: istället för den allomfattande men undandragande makten är det den politiska flyktingen med dess existentiella överlevnadsstrategier som står i fokus. Barnen från Hjällbo (Barnen från Moheda) är ett mytiskt-fiktivt återskapande i filmens och installationens format av Fabras egen tid vid Mohedas flyktingförläggning. En tid som är briljant gestaltad av skådespelaren och poeten Segal Mohamed. Filmen, som under de senaste månaderna arbetats fram i en workshop, är installerad i skyltfönstret till en tidigare djuraffär på Hjällbo torg och inramad av slitna persienner och presenningar som återkommer i filmen.
I en scenografi som ömsom påminner om Von Triers Dogville (där rummen ersatts av streck i golvet) ömsom om ljussättningen i Barry Jenkins nyligen Oscars-prisade Moonlight, får vi följa ett försök att i retrospektiv rekonstruera tiden vid den i dag nedlagda flyktingförläggningen. Men snarare än det dokumentära vittnesmålet har Fabra valt en personlig-fiktiv utgångspunkt. Det rör sig mellan det uttröskade – var åt vi? var stod egentligen tv:n – och det upphöjda – hur uppfinner vi en ny tid, ett nytt rum bortom förläggningen?
För att lyckas med det senare antar Mohamed rollen som Mintaka, ett namn taget efter den starkast lysande stjärnan i Orions bälte. Mintaka blir till ett slags mytisk och mytologiserad figur, kristuslik, som bestämmer över tid och rum på ett sätt som står i bjärt kontrast till det inrutade schema som är flyktingförläggningens. Det är denna rörelse in och ut ur roller, mellan den av våld och tvång bestämda rollen som flykting och den av frihet och fiktion bestämda rollen som Mintaka, som är den figur som strukturerar verket. Det är dock en roll som blir för tung att bära: det gick för långt och Mintaka ”bara drog”.
Det är en bruten bild som Fabra framkallar, och detta i dubbel mening. Å ena sidan låter konstnären oss erfara det brott som är en nödvändig men smärtsam överlevnadsstrategi för flyktingen – att uppfinna sig själv på nytt – ett slags exilens nollpunkt. Å andra sidan: jag betraktar denna brutenhet, detta rollspel, genom ett skyltfönster. Något som uppmärksammar mig på att det inte handlar om min erfarenhet. Inför detta skulle man kanske bara kunna känna ödmjukhet – men man kan, och bör, se det som ett imperativ: handla solidariskt."

av Joannes Björk
Göteborgs-Posten 2017-12-09
... Visa MerVisa Mindre

4 dagar sedan

SEGAL MOHAMED BRILJANT I FABRAS INSTALLATION - skriver GPs recensent Johannes Björk idag.

MISSA INTE UTSTÄLLNINGEN SOM VISAS DAGLIGEN MELLAN KL 18-22 PÅ HJÄLLBO TORGET I GÖTEBORG.

I Barnen från Hjällbo (Barnen från Moheda) återskapar Juan-Pedro Fabra Guemberena sin tid vid Mohedas flyktingförläggning. Johannes Björk har sett filminstallationen.
Juan-Pedro Fabra Guemberena slog igenom 2002 med verket True Colors, där han gestaltade det militära kamouflagets strategi och vilja att bli ett med naturen. Det var ett verk som kretsade kring det sätt på vilket vi förstår krig genom mediala bilder, och som i förlängningen gör militära operationer till någonting avlägset men också naturligt. Kriget som naturlig bild, alltså; det historiskt tillspetsade som oföränderligt men i alla situationer närvarande. Mitt eget första möte med verket var på omslaget till boken Undantagstillståndet av den italienske filosofen Giorgio Agamben, där Agamben beskriver det sätt på vilket lagen ställer sig över och bortom lagen för att genom undantagstillståndet rädda det rådande tillståndet.
I sitt nya verk, Barnen från Hjällbo (Barnen från Moheda), närmar sig Fabra problemet från motsatt håll: istället för den allomfattande men undandragande makten är det den politiska flyktingen med dess existentiella överlevnadsstrategier som står i fokus. Barnen från Hjällbo (Barnen från Moheda) är ett mytiskt-fiktivt återskapande i filmens och installationens format av Fabras egen tid vid Mohedas flyktingförläggning. En tid som är briljant gestaltad av skådespelaren och poeten Segal Mohamed. Filmen, som under de senaste månaderna arbetats fram i en workshop, är installerad i skyltfönstret till en tidigare djuraffär på Hjällbo torg och inramad av slitna persienner och presenningar som återkommer i filmen.
I en scenografi som ömsom påminner om Von Triers Dogville (där rummen ersatts av streck i golvet) ömsom om ljussättningen i Barry Jenkins nyligen Oscars-prisade Moonlight, får vi följa ett försök att i retrospektiv rekonstruera tiden vid den i dag nedlagda flyktingförläggningen. Men snarare än det dokumentära vittnesmålet har Fabra valt en personlig-fiktiv utgångspunkt. Det rör sig mellan det uttröskade – var åt vi? var stod egentligen tv:n – och det upphöjda – hur uppfinner vi en ny tid, ett nytt rum bortom förläggningen?
För att lyckas med det senare antar Mohamed rollen som Mintaka, ett namn taget efter den starkast lysande stjärnan i Orions bälte. Mintaka blir till ett slags mytisk och mytologiserad figur, kristuslik, som bestämmer över tid och rum på ett sätt som står i bjärt kontrast till det inrutade schema som är flyktingförläggningens. Det är denna rörelse in och ut ur roller, mellan den av våld och tvång bestämda rollen som flykting och den av frihet och fiktion bestämda rollen som Mintaka, som är den figur som strukturerar verket. Det är dock en roll som blir för tung att bära: det gick för långt och Mintaka ”bara drog”. 
Det är en bruten bild som Fabra framkallar, och detta i dubbel mening. Å ena sidan låter konstnären oss erfara det brott som är en nödvändig men smärtsam överlevnadsstrategi för flyktingen – att uppfinna sig själv på nytt – ett slags exilens nollpunkt. Å andra sidan: jag betraktar denna brutenhet, detta rollspel, genom ett skyltfönster. Något som uppmärksammar mig på att det inte handlar om min erfarenhet. Inför detta skulle man kanske bara kunna känna ödmjukhet – men man kan, och bör, se det som ett imperativ: handla solidariskt.

av Joannes Björk
Göteborgs-Posten 2017-12-09
Stillbilder på Segal Mohamed från filmen Barnen från Hjällbo (Barnen från Moheda) av Juan-Pedro Fabra Guemberena, ett nytt verk som öppnar i morgon.

Kommer bli fantastiskt! Kom! kl 18-19 på Hjällbotorget i morgon.
VÄLKOMMEN!

Vem är bäst på att göra hemsidor i Göteborg? ... Visa MerVisa Mindre

2 månader sedan

Gaia Padovan, Thom Bridge och 1 andra gilla det här

Visa tidigare kommentarer

Johan Ahlbäck📯 Intresserad! Ofta i konstellation med andra duktiga. Skickar gärna tidigare projekt. info@johanahlback.com eller meddelande här. 📯

2 månader sedan   ·  3

2 Svar

Avatar

Cora KillerbrandLundgren+Lindqvist (Andreas Friberg Lundgren) Dom har gjort många hemsidor för konst bland annat

2 månader sedan   ·  2

1 Svara

Avatar

Daniel FlodinHej! Vi vore absolut intresserade av att höra mer och visar gärna upp tidigare projekt om ni fortfarande letar! daniel@faelt.se eller meddelande här på Facebook.

2 månader sedan
Avatar

Eric Dahl Palmérwww.faelt.se är alltid ett säkert val

2 månader sedan   ·  2
Avatar

Ola Jeppssonfaelt.se

2 månader sedan   ·  1

1 Svara

Avatar

Magnus HelldahlMikko Hellsing på AINO

2 månader sedan
Avatar

Adel SzakacsJohan Ström ngt för dig?

2 månader sedan   ·  2

1 Svara

Avatar

Tilda Jonssonwww.faelt.se skulle jag också rekommendera.

2 månader sedan
Avatar

Jim Rikard KnutssonPär August Fredriksson

2 månader sedan   ·  1
Avatar

Kommentera på Facebook